૯KUNSTUITINGEN_VREDESBRUG_VIANEN_1.html

BOMMELBONK       Wim van Sijl

sokkel vóór Coal.2

SITUATIE:

Op de hoek Walkade / Walstraat te IJsselstein staat het erfgoed-kunstwerk W-Domeinen: een historisch ensemble van brandstoffenhandel Batenburg Van Sijl (1860-1982) bestaande uit de woningen Walstraat 6 en 4, de schuren Walkade 15-17-19 en een paardenstal.

In 1983 werd een begin gemaakt met de aanwijzing van het erfgoed als een ‘monumentaal erfgoed-kunstwerk’. Dit proces is sindsdien in ontwikkeling

In de voormalige woonkamer van Walstraat 6 is sinds 2017 de expositieruimte Coal.2 gevestigd.

Voor de ramen van Coal.2 is een sokkel geplaatst waar tijdelijke kunstwerken in de openbare ruimte worden getoond.

Sinds 2018 staat op de sokkel de driedelige configuratie BOMMELBONK bestaande uit een reliek van de brug over de Waal bij Zaltbommel (Bommelse Brug) die in 2007 werd gesloopt, een reliekdrager met de tekst “moeder de vrouw, bler tog niet zo” en een vogelhuisje als 3e component.

Toen de Bommelse Brug in 2002 met sloop werd bedreigd voerde Stichting Boogbrug Vianen actie om de Bommelse Brug te behouden.

Stichting Boogbrug Vianen is geregistreerd op Walkade 15 IJsselstein.

Bommelse Brug,  jaren 60

KUNSTUITINGEN