BRUGELEMENT

Museum van Zuilen, Utrecht

In 2007 werd de machtige Bommelsebrug gesloopt. De vakwerkligger met een lengte van één kilometer lag ingeklemd tussen de nieuwe Martinus Nijhoffbrug en de oude Hupkesbrug.

Een rit door de eindeloze stalen constructie was misschien wel de meest spectaculaire oversteek van Europa.

Van de gesloopte brug is een hoekpunt gespaard gebleven en aan de Amsterdamsestraatweg te Utrecht geplaatst, dichtbij het Museum van Zuilen, ter nagedachtenis aan Werkspoor, de fabriek waar de brug grotendeels werd gebouwd.

Op 10 december 2013 werd het brugelement onthuld. Gemeente Utrecht verzocht Stichting Boogbrug Vianen bij de onthulling een tentoonstelling van hedendaagse kunst te organiseren. Zeven kunstenaars hebben vervolgens reflecties gegeven op de klinknagels, het water, de herinneringen, de musealisering, de juristerij en de toekomst.

In het Museum van Zuilen zijn deze reflecties geïntegreerd met de Werkspoor-collectie waardoor een bijzondere combinatie van oude relieken en nieuwe spiegelingen is ontstaan ... een bezoek zeker waard!

open tot mei 2014; zie ook www.museumvanzuilen.nl

Voor de tentoonstelling heeft Stichting Boogbrug Vianen een catalogus uitgegeven; ISBN 979-90-75447-07-1

Het onderwijs heeft hiervan 900 exemplaren ter beschikking gekregen en 500 exemplaren zijn als luxe editie over het land verspreid.

Enkele luxe exemplaren zijn nog te koop: prijs € 5 (verzendkosten € 3).  info@stichting-boogbrug-vianen.nl

De catalogus bevat 40 pagina’s met de geschiedenis van Zuilen en Werkspoor, een samenvatting van de ‘12 bruggen’ en reflecties van de kunstenaars Hugo Boxhoorn, Wim van Sijl, Ienke Kastelein, Ad van Rosmalen, Esther de Vries, Henk Wijnen en John Körmeling.

zie catalogus:  BRUGELEMENT

Hugo Boxhoorn

affiche, 70 x 100 cm

Ienke Kastelein

OVER BRUG

video: golvend water

audio: klotsend water en voorbijgaand verkeer

Ad van Rosmalen

gedicht:

Esther de Vries

beeld, klanknageltekening:

Dyane Donck

compositie:

Henk Wijnen

GUT - pRo09b - BRUGdeel No 1

foto’s:     reservering #2050 brug bij Vianen,

icoon van het 1e kosmische deeltje;

video:     Bommelse brug vanuit de trein;

pallets:   drie stuks

Wim van Sijl

rode stalen doos met 1500 pagina’s gerechtelijke documenten bevestigd

aan het brugelement met plaquette

waarop de negen uitspraken van de gerechtshoven;

diashow van de 1500 pagina’s op monitor;

openbaarmaking van de documenten op deze website;

geel houten vogelhuisje.

John Körmeling

MOTEL VIANEN  (concept 2012)

concept 2013:

schilder alle 12 bruggen van het Rijkswegenplan 1927 in zilverkleur,

kleur kamers Motel Vianen;

wanden: wit

dak, kozijnen en onderkant: zilver

STICHTING BOOGBRUG VIANEN                        home       foto’s      aanvragen       rechtspraak      kunstuitingen      media     nieuws

૯KUNSTUITINGEN_vlaai_9.html