Nederlandse Bruggen Stichting

NBS is opgericht in 1992 met als doel om het kennisniveau over het Nederlandse bruggen te verbeteren. Tijdens het Monumenten Inventarisatie Project was het gebrek aan deze kennis aan het licht gekomen. Om het landelijke Monumenten Selectie Project met onderbouwing te kunnen uitvoeren publiceerde de NBS het Compendium Bruggen (1994) 43.1. Dit document was een opmaat voor het driedelig standaardwerk over de geschiedenis van de Nederlandse bruggen. Het eerste deel behandelde voor het eerst in de literatuur, een overzicht over de bouw en de onderlinge relaties van de 12 Bruggen uit het Rijkswegenplan 1927 35.4.

NBS sloot in 1996 een samenwerkingsconvenant met RWS waarin is overeengekomen dat de Bouwdienst en de NBS elkaar wederzijds ondersteunen bij activiteiten, die passen in de doelstellingen van beide partijen.

In 1999 publiceerde de NBS een waarderingsrapport over de boogbrug met als eindconclusie: Ofschoon de waardering niet in de categorie "in zeer hoge mate belangrijk" valt, is de belangrijkheid naar het oordeel van de NBS zodanig dat het niet uitgesloten is dat deze stalen boogbrug te zijner tijd in aanmerking komt als Rijksmonument 47.6.

In 2013 publiceerde de NBS het boek ‘De Nederlandse Brug: 40 markante voorbeelden’ 52.1 8.

Historische Kring IJsselstein

De stichting HKIJ is opgericht in 1975 en verricht onderzoek naar het IJsselsteinse cultuurhistorisch erfgoed, verspreidt kennis via allerlei publicaties en adviseert over de borging van de historische identiteit van IJsselstein. HKIJ is van mening dat de cultuurhistorische waarden van IJsselstein en zijn omgeving (“Stad en Land”) actief moeten worden beschermd, behouden en versterkt.

Sinds 2013 ondersteunt de HKIJ, gemotiveerd, het behoud van de boogbrug 52.1.10.

Historische Kring Nieuwegein

De vereniging HKN is opgericht in 1978 met als doel: de historie van de vroegere dorpen Jutphaas en Vreeswijk, het huidige Nieuwegein, te bestuderen, vast te leggen en uit te dragen. Daarnaast rekent de vereniging het tot haar taak om de belangstelling voor deze geschiedenis te stimuleren.

In 1998 heeft de HKN aangegeven dat de boogbrug als Gemeentelijk Monument zou moeten worden aangemerkt.

In 2013 bevestigde HKN opnieuw haar uitspraak 52.1.17.

Projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie

Het Nationaal Project Nieuwe Hollandse Waterlinie is het grootste Nationale Voorbeeldproject uit de Nota Belvedere. Het gaat om een interdepartementaal project waarbij vier ministeries samenwerken met provincies, gemeenten, waterschappen, maatschappelijke organisaties, eigenaren, private partijen en burgers. Het accent ligt op ‘behoud van het culturele erfgoed door ontwikkeling van de Linie’. Het Projectbureau wil van de Nieuwe Hollandse Waterlinie - als belangrijk fenomeen van het Nederlands cultureel en landschappelijk erfgoed - een herkenbare ruimtelijke eenheid maken. Het Projectbureau NHWL valt organisatorisch onder Dienst Landelijk Gebied, Regio West.

Naar aanleiding van de ontdekking van kazematten in de pijlers verzoekt Projectbureau NHWL in een brief aan de Minister van Infrastructuur en Milieu (2013) om de boogbrug als onderdeel van de NHWL, als belangrijke Noord-Zuidverbinding in Nederland en als recreatieve overbrugging te behouden NHWL aan Minister.

Stichting Menno van Coehoorn

Stichting Menno van Coehoorn is een landelijke vrijwilligersorganisatie (1932) met als doel: de instandhouding en de herkenbaarheid te bevorderen van oude, buiten militair gebruik gestelde verdedigingswerken en de daarbij behorende infrastructuur (o.a. linies, stellingen, bouwwerken) in Nederland of daarbuiten, in het laatste geval mits met een Nederlands verleden. Daarmee wil de stichting een bijdrage leveren aan het behoud van het militaircultureel erfgoed en aan het begrip voor historie, kunst en cultuur

In 2007 ontdekte Stichting Menno van Coehoorn de unieke kazematten in de pijlers van de boogbrug en ondersteunt om deze reden het behoud van de boogbrug 49.5.1   MENNO VAN COEHOORN  17 juli 2007..

Kracht van Utrecht

De Kracht van Utrecht bestaat uit een interdisciplinair team van onafhankelijke deskundigen, zonder partij-, bedrijfs- of ambtelijke belangen. Zij staan voor een integrale aanpak van bereikbaarheid, economische ontwikkeling en stedelijke- en omgevingskwaliteit. Zij hebben oog voor kostenaspecten, natuur en cultuur in en rond de stad en staan open voor participatie van bewonersgroepen en bedrijfsleven.

Sinds 2011 zet de Kracht van Utrecht zich actief in voor behoud en hergebruik van de boogbrug met onder andere: inspraakprocedures bij gemeente Vianen en de Raad van State en voorts met artikelen, videofim en tv-programma.

52.1.9;  youtube;  website

CUMELA Nederland

CUMELA Nederland is een brancheorganisatie met ruim 3.000 Nederlandse bedrijven in cultuurtechnische werken, grondverzet en infra, agrarisch loonwerk en meststoffendistributie. De machinevloot van de sector bestaat o.a. uit ruim 15.000 tractoren, 17.500 grondverzetmachines, 5.000 oogstmachines, professionele grasmaaiers en onderhoudsmachines en tienduizend vracht- en lichte bedrijfswagens.

Sinds 2012 pleit CUMELA Nederland voor een verkeersveilige oververbinding en hergebruik van de boogbrug 52.1.3;

Brief aan RWS .

Bond Heemschut

Erfgoedvereniging Heemschut is de grootste (± 6000 leden) en één van de oudste particuliere verenigingen voor bescherming van cultuurmonumenten. Zij komt in actie bij verwaarlozing of dreigende sloop van monumenten. Sinds 1911 zetten actieve burgers zich in voor de waardering en het behoud van waardevolle monumenten en cultuurlandschappen in Nederland.

Sinds 2012 ondersteunt Bond Heemschut, gemotiveerd, het behoud van de boogbrug. 52.1.11

USINE

De Utrechtse Stichting voor Industrieel Erfgoed (USINE) is in 1995 opgericht om provincie breed over het industrieel erfgoed ‘te waken’.

Sinds 1999 ondersteunt USINE het behoud van de boogbrug.

Federatie Stichts Cultureel Erfgoed

Erfgoed-Utrecht.nl is voortgekomen uit een in 2001 door de Federatie Stichts Cultureel Erfgoed geëntameerd onderzoek naar het Utrechts erfgoed op internet.

Sinds 1999 ondersteunt de Federatie Stichts Cultureel Erfgoed het behoud van de boogbrug. 35.6.3 pag 2

Gemeentelijke Monumentencommissie Vianen

De Commissie Monumenten en Binnenstad gemeente Vianen adviseerde in 2010 (unaniem) het college van B&W om de boogbrug te beschermen vanwege: het belang van de brug voor de beleving van de omgeving, het beeldbepalende karakter, herkenbaarheid ervan in het landschap en de unieke vorm, maat en tijdstypering.

Historische Vereniging Het Land van Brederode

De Viaanse historische vereniging ondersteund sinds 2014 het behoud van de boogbrug en erkend de historische en

landschappelijke waarden.  bredero.pdf

Erica Delgorge, kunsthistorica  (1943)